click through rate یا نرخ کلیک چیست و چه تاثیری دارد؟

//click through rate یا نرخ کلیک چیست و چه تاثیری دارد؟

click through rate یا نرخ کلیک چیست و چه تاثیری دارد؟

در بازاریابی اینترنتی، CTR به معنای نرخ کلیک است، یک مقیاس که تعداد کلیک های تبلیغ کنندگان را در تبلیغات و یا لینک ها بر تعداد دفعات مشاهده نشان می دهد.

دقیقا چگونه میزان کلیک (CTR) محاسبه می شود.
چه چیزی باعث می شود که نرخ کلیک افزایش پیدا کند و چه روش هایی برای این امر وجود دارد.


Click-Through Rate چیست؟

نرخ کلیک نرخی است که در آن تبلیغات شما کلیک می شوند. این شماره درصد افرادی است که آگهی شما را مشاهده می کنند (نمایش ها) و سپس  بر روی آگهی کلیک می کنند. فرمول CTR به این شکل است:

(کل بازدیدها) / (کل کلیک بر روی آگهی) = کلیک کنید از طریق نرخ

پس CTR بالا به این معنی است که درصد بالائی از افرادی که تبلیغات شما را می بینند روی آن کلیک کنند.

نرخ کلیک

نرخ کلیک click through rate و تاثیر آن بر رتبه­ سایت

در دو سال گذشته، بازار بحث و گفتگو در مورد تاثیر نرخ کلیک بر رنکینگ­ سایت­های مختلف در رتبه­ بندی­های گوگل بسیار داغ بوده است.
این بحث­ها زمانی بالا گرفت که بعضی از متخصصان سئو تست­های مختلفی به منظور بررسی تاثیر این فاکتور بر رتبه ­بندی­ها انجام دادند و ثابت کردند که نرخ کلیک یکی از فاکتورهای تاثیر گذار بر رنکینگ سایت­ها می­باشد.

این نظریه بسیار منطقی به نظر می­رسد، چرا که گوگل همواره اعلام کرده است که به دنبال سیگنال­هایی مثبت است تا بوسیله­ آنها میزان محبوبیت یک سایت از نگاه کاربران را نشان دهند و نرخ کلیک فاکتوری است که به خوبی تمایل کاربران برای ورود به یک وب­سایت را نشان می­دهد.

به چه دلیل گوگل اعلام می­کند که نرخ کلیک یکی از فاکتورهای تاثیر گذار در رنکینگ سایت­ها نیست؟

نرخ کلیک بالا نشان دهنده­ تعامل مثبت کاربران با یک وب­سایت است اما از آنجا که این فاکتور یکی از پر سر و صداترین فاکتورهای سئو است، منطقی به نظر می­رسد که گهگاه پیامی از گوگل با مضمون عدم استفاده از نرخ کلیک در الگوریتم رتبه ­بندی منتشر شود تا این فاکتورکمتر مورد توجه کسانی قرار بگیرد که به دنبال راه­های اسپمی مانند سایت های دریافت تبلیغات کلیکی برای بهبود رتبه­ سایت خود، با استفاده از بالا بردن غیر قانونی و غیر متعارف نرخ کلیک هستند.

اظهارات مختلفی نیز از طرف گوگل منتشر شده است که نشان می­دهد این شرکت از فاکتور نرخ کلیک در برخی مواقع استفاده می­نماید. این امر می تواند در مواقعی باشد که سایت های مشابه در سایر موارد سئو با یکدیگر در یک سطح باشند آنگاه وجود فاکتور های دیگر برای مشخص کردن اهمیت بیشتر یا رتبه بالاتر یک وب سایت ضروری به نظر می رسد. با توجه به این ارائه، می­توان دریافت که اگرچه گوگل نرخ کلیک را به عنوان یک فاکتور مستقیم در رنکینگ سایت­ها دخیل نمی­ کند اما در موارد زیادی از آن بطور غیر مستقیم برای بررسی کیفیت سایت­ها و آنالیز نتایج نمایش داده شده به کاربران بهره­ گیری می­ نماید. چرا که می توان یکی از دلایل ارائه تبلیغات گوگل ادورز را نیز در این مضمون پیدا کرد.

حال این سوال مطرح می شود که چه نرخ کلیک چه میزانی باشد تا مفید و موثر قرار گیرد؟

میانگین نرخ کلیک

پاسخ صادقانه این است که بستگی به عوامل مختلفی دارد و نمی توان برای آن تعداد در زمان مشخص تعیین کرد، این نرخ به طور طبیعی از کمپین تبلیغاتی تا کمپین دیگر تغییر می کند از یک روش دریافت تا روش دیگر متفاوت است، تبلیغات بنری، متنی، کلیکی و … هر کدام نرخ کلیک متفاوت ایجاد می کنند.

برای بدست آوردن نرخ کلیک خوب، باید از کلمه کلیدی مناسب با فعالیت، مرتبط با متن تبلیغات و صفحه مقصد استفاده کرد، کلمات نامرتبط نه تنها افزایش نرخ و رتبه ندارند بلکه می توانند مضرر هم باشند.

گوگل همواره از رویکرد­های متفاوتی برای بررسی ارزیابی­ های کاربران نسبت به نتایج به نمایش درآمده به آنها، استفاده می­نماید. تمامی این رویکردها مبتنی بر نظر کاربران حقیقی است. به طوریکه از کاربر نظر سنجی می­شود که آیا در نتایج به نمایش درآمده پاسخ مناسبی برای هدف جستجوی او وجود داشته است یا خیر. به همین دلیل است که باز به اهمیت سوشیال بوکمارک ها و سوشیال سیگنال ها پی می بریم چرا که مبتنی بر نظر کاربران هستند.

به طور کلی با جمع بندی نقطه نظرات گوگل پیرامون نرخ کلیک، به این نتیجه می­رسیم که این فاکتور به طور مستقیم نتایج را تغییر نمی دهد. در عین حال برای بررسی اینکه آیا دیگر فاکتورهایی که به طور مستقیم روی رنکینگ تاثیرگذار هستند (مانند محتوا و لینک­ها )، تاثیر مثبتی بر نحوه­ مشارکت کاربران و کیفیت نتایج جستجو دارند یا خیر، از نرخ کلیک استفاده می­شود.

 

تنظیم: گروه مارکت لایک

 

click through rate یا نرخ کلیک چیست و چه تاثیری دارد؟
Rate this post
توسط | 2017-10-11T09:53:19+00:00 اکتبر 11th, 2017|آموزشی|بدون دیدگاه

درباره نویسنده:

درج دیدگاه